FAKTOR-FAKTOR KEPADA GEJALA RASUAH & HUKUMAN TA’ZIR DALAM JENAYAH RASUAH

FAKTOR-FAKTOR KEPADA GEJALA RASUAH
Secara ringkasnya gejala rasuah yang berlaku adalah berpunca daripada beberapa faktor, antaranya ialah:
1. Dorongan hawa nafsu
2. Kejahilan
3. Perasaan tamak
4. Kelemahan pemimpin dan organisasi
5. Ketiadaan undang-undang yang keras dan pemantauan berterusan

6. Amalan suka memberi hadiah


HUKUMAN TA’ZIR DALAM JENAYAH RASUAH

Pengertian Ta’zir pada mempunyai beberapa makna, antaranya ialah larangan, hukuman, penghinaan, pengagungan, pertolongan dan bantuan. Kata ta’zir berasal dari kata al-Azru yang beerti larangan. Kata ta’zir diguna khusus untuk hukuman oleh pemerintah atau wakilnya.

            Dalam kanun jenayah syariah, tazir ialah kesalahan-kesalahan yang hukumannya merupakan penderaan, iaitu pesalah-pesalah itu tidak dijatuhkan hukuman hudu dan qisas.[4] Hukuman ta’zir adalah diserahkan kepada kearifan dan budi bicara hakim untuk menentukan dan memilih hukuman yang patut dijatuhkan dan yang dikenakan keatas pesalah-pesalah seimbang dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pesalah tersebut tanpa gangguan dari mana-mana pihak.

             Sedangkan dalam istilah syari’e, al-ta’zir ialah hukuman asas suatu dosa yang menurut biasanya tidak ada had atau kaffarahnya. Apabila seseorang melakukan sesuatu dosa atau jatuh dalam kemaksiatan yang tidak ada hukuman tertentu baik dalam bentuk had atau qisas maka ia dikenakan suatu hukuman atau sesuatu yang bersifat mendidik, sama ada maksiat itu berhubung dengan hak Allah atau hak manusia yang merupakan pengantar dari perbuatan yang ada hadnya seperti mencium dan mengauli wanita asing bukan pada kemaluan, pencurian yang tidak sampai hukuman had, mencela, menyakiti orang lain dengan lisan tanpa ada tuduhan seperti pemalsuan, kesaksian palsu, memukul tanpa hak, melakukan rasuah dan semua kemaksiatan lainnya. (al-Sharbini 1958: 193).[5]


            Dalam memilih hukuman yang patut dan sesuai serta munasabah bagi hukuman ta’zir, hakim hendaklah mengambil kira mengenai keadaan hidup serta latar belakang orang yang bersalah itu dan jenis-jenis kesalahan yang mereka lakukan serta kesannya kepada masyarakat.[6]




[4]  Said Ibrahim. 1996. Kanun Jenayah Syariah Dan Sistem Kehakiman Dalam Perundangan Islam Berasaskan alQuran dan Hadith. Darul Ma’rifah, Kuala Lumpur, hlm.233
[5]  Al Syarbini. 1958. Mughni Muhtaj. Darul Ma’rifah, hlm.193
[6]  Said Ibrahim. 1996. Kanun Jenayah Syariah Dan Sistem Kehakiman Dalam Perundangan Islam Berasaskan alQuran dan Hadith. Darul Ma’rifah, Kuala Lumpur, hlm.235

Comments

Popular posts from this blog

KESIMPULAN

PENGHARGAAN DAN PENDAHULUAN TAJUK

KEBERKESANAN HUKUMAN TA’ZIR DALAM KONTEKS JENAYAH RASUAH & CADANGAN