ISU BERKAIT DENGAN JENAYAH RASUAH & KONSEP RASUAH MENURUT ISLAM


ISU BERKAIT DENGAN JENAYAH RASUAH

Sebagaimana yang umum ketahui, permasalahan berkait dengan jenayah rasuah adalah suatu yang membimbangkan dan perlu diberikan perhatian serius. Setiap tahun dilaporkan pelbagai kes berkait dengan rasuah boleh dilihat melalui media elektronik atau media massa. Perkara seperti ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja dan ianya perlu ditangani dengan segera kerana melibatkan masa depan negara. Maka dengan itu saya melihat dan merasakan suatu kajian perlu dilakukan terhadap keberkesanan hukuman yang diperuntukkan terhadap pesalah jenayah rasuah. Hal ini kerana mengikut statistik yang dikeluarkan oleh SPRM, terdapat peningkatan berhubung jenayah rasuah.

             Walaupun telah terdapat peruntukkan didalam Kanun Keseksaaan dan juga dibawah Akta Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dengan hukuman bagi kesalahan jenayah rasuah, namun masih lagi berlaku peningkatan terhadap kesalahan melibatkan jenayah rasuah. Hal ini memperlihatkan bahawa hukuman yang telah diperuntukkan seolah-olah terlalu ringan dan langsung tidak mendatangkan ketakutan dan kegerunan kepada masyarakat serta membuatkan mereka tidak gentar untuk melakukan dan melibatkan diri dalam jenayah rasuah.

            Tambahan pula, dilaporkan terlalu banyak kes-kes yang berkait dengan kesalahan rasuah yang tertangguh di mahkamah sivil disebabkan oleh pelbagai masalah hingga membuatkan banyak kes yang digugurkan. Jumlah kes yang tinggi ini menjadikan mahkamah sivil menjadi runcing dan akhirnya kes terpaksa digugurkan dan pesalah terlepas dari hukuman.

KONSEP RASUAH MENURUT ISLAM
Perkataan rasuah adalah perkataan yang berasal daripada bahasa arab iaitu al-rashwah atau al rishwah atau al rushwah yang bermaksud sesuatu yang diberikan untuk membatilkan kebenaran atau membenarkan kebatilan.[1] Ia juga bermakna sesuatu yang dicapaikan dengannya kepada sesuatu tujuan dengan sogokan. Oleh itu, pengertian rasuah boleh dibahagikan kepada beberapa kategori dan perkara seperti berikut :

1.  Al-rashi : pemberi rasuah.
2.  Al-Murtashi : penerima rasuah.
3. Al-Raysh : sesuatu yang dijadikan oleh pemberi dan penerima rasuah sebagai                          penghubung untuk mencapai sesautu tujuan.
4.  Al-Istirsyak : meminta rasuah.
5. Al-Rashwah wa al-warshawi: pemihakan, seperti yang disebutkan di dalam Lisan AlArab.[2]


            Menurut Mu’jam al-Asasi, rasuah adalah satu bentuk pemberian tanpa hak untuk menunaikan keperluan yang salah atau menyalahi hak. Fatimah Mahbub dalam al-Mawsuah al– Dhahabiyah pada mendefinisikan rasuah sebagai pemberian untuk memenuhi kepentingan sebagai contohnya seseorang memberi rasuah kepada hakim atau selainnya untuk melakukan sesuatu mengikut kehendak dan kepentingannya.

          



[1]  Al Syarbashi. 1980. Mu’jam al-Iqhtishadi Al-Islami. Dar al Kitab al-Islami. Beirut, hlm.193
[2]  Jamal Al- Din Muhammad Bin Mukrim Bin Manzur. 1976. Lisan Al- Arab. Kaherah. Mesir

Menurut Ibn Taimiyyah apabila seseorang pemimpin mengalihkan tauliahnya dalam sesuatu perkara daripada orang yang berhak dan lebih baik kepada orang lain yang berhak dengan alasan hubungan kekeluargaan, pembebasan, persahabatan atau kerana rasuah yang diterima sama ada berupa jasa ataupun harta, perbuatan tersebut adalah suatu pengkhianatan kepada Allah s.w t.[3]

            Maka dengan itu adalah dapat disimpulkan bahawa rasuah mempunyai skop pengertian yang sangat luas. Namun apa yang boleh dimaksudkan dengan rasuah ialah segala perbuatan mengambil atau memperolehi sesuatu harta atau kuasa mahupun pengaruh dengan cara yang batil, demi kepentingan individu atau sesautu pihak yang mana hak sebenar perkara atau harta tersebut merupakan milik orang lain atau boleh menjadi milik orang lain serta segala perbuatan yang membawa kepada penguasaan kepada sesuatu perkara atau menjadikan sesuatu yang hak kepada batil sama ada melalui pemberian hadiah, pembayaran wang atau harta, saguhati, ataupun apa apa pemberian perkhidmatan dengan cara yang telah ditetapkan dengan tujuan mendapat faedah atau balasan disebalik pemberian tersebut.






[3] Ibn Taymiyyah. 1983. Majmu’ Fatawa. Dar al-Fikr, Kaherah, hlm.322




Comments

Popular posts from this blog

KESIMPULAN

PENGHARGAAN DAN PENDAHULUAN TAJUK

KEBERKESANAN HUKUMAN TA’ZIR DALAM KONTEKS JENAYAH RASUAH & CADANGAN