PENGENALAN
PENGENALAN
Jenayah rasuah pada masa kini dilihat semakin berleluasa dalam
kalangan masyarakat.Terdapat pelbagai kes dilaporkan berlaku berkait dengan
gejala rasuah. Rasuah adalah penyakit sosial yang boleh mencemarkan imej
sesebuah negara dan rakyatnya. Sebagaimana gejala pelacuran dan perjudian yang
disifatkan sebagai antara gejala sosial negatif yang tertua sejak wujudnya
peradaban manusia, perbuatan memberi dan menerima rasuah juga telah wujud
sekian lama, malah ada yang beranggapan ianya merupakan amalan biasa. Walau
bagaimanapun, amalan yang dianggap biasa terutamanya yang besifat buruk
seharusnya tidak menjadi amalan berterusan sehingga sukar dibendung dan
dibanteras. Seandainya gejala rasuah ini diterima oleh masyarakat sebagai
amalan biasa, dibimbangi akan membawa kehancuran kepada seluruh masyarakat,
bangsa dan negara seperti mana yang berlaku kepada sejarah tamadun besar dunia.
Sebagai sebuah negara yang mempunyai entiti masyarakat memang diakui negara
Malaysia juga tidak terlepas daripada masalah ini.
Walaupun telah
diwujudkan suatu hukuman kepada mereka yang didapati mengamalkan gejala rasuah
ini, namun daripada apa yang dapat dilihat, hukuman itu seakanakan tidak
mendatangkan sebarang perubahan kepada masyarakat dan orang ramai terhadap
pemikiran mereka mengenai kesalahan jenayah rasuah. Malahan gejala rasuah ini
dilihat semakin lama semakin menjadi-jadi dan seakan-akan tidak dibendung lagi.
Adakah hukuman yang dikenakan terhadap pesalah rasuah tidak begitu relevan atau
mendatang ketakutan kepada pihak-pihak yan terlibat. Perlukah diwujudkan suatu
hukuman baru bagi kesalahan jenayah rasuah yang mana lebih mendatangkan
ketakutan kepada masyarakat dan membawa kepada penyelesaian kepada gejala ini.
Dalam
konteks agama Islam, amalan rasuah adalah suatu amalan yang sangat dilarang dan
diharamkan. Perbuatan menerima dan memberi rasuah ini dikutuk dengan kerasnya
oleh Allah s.w.t sebagaimana dinyatakan dalam hadis nabi. Daripada Abdullah bin
‘Amr berkata, maksudnya: Rasulullah s.a.w. melaknat orang yang memberi rasuah
dan penerima rasuah (riwayat Imam al-Tirmiziyy). Pemberi dan penerima rasuah
berhak mendapat kemurkaan
Allah dan dijauhkan daripada mendapat rahmat Allah kerana telah
melakukan perbuatan yang batil dan mengambil sesuatu yang bukan hak mereka.
Terdapat banyak lagi hadis-hadis nabi yang sangat melarang dan mengutuk
perbuatan rasuah. Di dalam Al-Quran Allah telah melarang perbuatan mengambil
harta secara batil, sebagaimana firmannya dalam surah Al-Baqarah ayat 188:
وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ
وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ
النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya : Dan janganlah kamu makan atau mengambil harta
orang-orang lain di antara kamu Dengan jalan Yang salah, dan jangan pula kamu
menghulurkan harta kamu memberi rasuah kepada hakim-hakim kerana hendak memakan
atau mengambil sebahagian dari harta manusia Dengan berbuat dosa, padahal kamu
mengetahui salahnya.
Namun begitu,
masih ramai dikalangan masyarakat yang terlibat dengan rasuah yang kadangkala
tanpa mereka sedari, yang mana istilahnya diubah kepada hadiah dan sebagainya.
Hal ini terjadi baik untuk mendapatkan jawatan atau pekerjaan, tender, untuk
masukkan anak ke sekolah atau universiti, atau untuk mencapai tujuan dunia yang
lain. Ini adalah suatu kezaliman yang jelas kerana mengambil sesuatu yang
mungkin sepatutnya hak orang lain. Apa pun istilah yang diguna pakai oleh
masyarakat, perbuatan seperti ini tetap menjadi suatu perbuatan yang sama
sekali dilarang oleh agama islam.
Comments
Post a Comment